Symbol BV > Smart Industry > Prosumer / Mass Customization

Prosumer / Mass Customization

2-prosumer-mass-customization_oranje

Prosumer Mass Customization
Consumers worden binnen SMART Industry ‘Prosumers’ genoemd. Door de koppeling van internet en productie, kan de Prosumer direct invloed uitoefenen op het productieproces. Prosumers zijn zelf ook leveranciers van producten en diensten. Voorbeelden in de levering van diensten zijn AirBnB, Über en verschillende sites waar consumenten maaltijden, gereedschap en transport onderling aanbieden. Door de betaalbaarheid van 3D printers en de komst van 3D metaalprinters is het eenvoudig om zelf een klein productiebedrijfje op te zetten. Dit zijn allemaal voorbeelden van nieuwe business modellen die mogelijk zijn geworden door nieuwe technologieën.

Prosumers zijn goed geïnformeerd en delen hun ervaringen via social media. Ze kijken nauwelijks TV, maar hebben een abonnement op Netflix en Spotify. Dit is een on demand business model, waarbij gebruikers de content niet zelf bezitten, maar betalen voor het gebruik. Veel diensten worden al gratis aangeboden, zoals WhatsApp, Skype, YouTube en Wikipedia. Voor extra opties en het uitzetten van reclame dient dan betaald te worden. YouTube en Wikipedia zijn voorbeelden van ‘User generated content’ die via een internetplatform ontsloten wordt.

Prosumers staan wantrouwend tegenover traditionele marketing en vertrouwen meer op klantbeoordelingen op internet. Hierbij spelen landsgrenzen nog nauwelijks een rol. Prijzen zijn wereldwijd inzichtelijk en Prosumers delen hun ervaringen over levertijd, kwaliteit en service via internet en social media. Google shopping, vergelijkingssites e.d. spelen hier weer handig op in. De Prosumer heeft hierdoor een enorme invloed op het koopgedrag van andere Prosumers.

Mass Customization is de combinatie van maatwerk en massaproductie, ook wel Massa-individualisering genoemd. Hiervoor is het nodig dat producten modulair opgezet zijn. Dit wordt Modularisatie genoemd. Service gerichte portals en apps ondersteunen Prosumers in het selecteren en configureren van het juiste product op basis van een oneindig aantal mogelijke configuraties. Een bekend voorbeeld is de IKEA keuken die je zelf op internet kunt configureren. Een ander voorbeeld zijn merken als Nike en Adidas dit gepersonaliseerde kleding en schoenen aanbieden, die je zelf online kunt ontwerpen. Een voorbeeld in de industrie is 247TailorSteel, die lasergesneden en gekante producten aanbiedt, in elke gewenste vorm. Klanten kunnen het ontwerp uploaden, waarna het automatisch in productie genomen wordt en binnen 24 uur geleverd wordt.

Producten moeten steeds meer klantspecifiek worden, hetgeen de ultieme vorm van Customer Intimacy is. Niet langer de productietechniek, maar de koppeling tussen internet, productie en logistiek staat centraal. Denk daarbij aan geautomatiseerde offertes, met suggesties om de prijs omlaag te brengen (bv. aanpassen plaatdikte), automatische orderverwerking, productieplanning en kredietwaardigheids­check.

Lees verder:

161103-logos-partners-smart-industy

 

Symbol BV
info@symbolbv.nl


Site en linkbuilding door Webton

Palatijn 14
7521 PN Enschede
T 053 20 30 240
F 053 20 30 241

Maanlander 14
3824 MP Amersfoort
T 033 20 30 200

Nieuwsbrief